sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Maailmanennätys


Perjantaina olimme Pyhän Markuksen torilla rikkomassa maailmanennätystä. Kyseessä oli Aperolin mainoskampanjaa varten järjestämä kuvaus, jota varten torille kerääntyi juomalasin muotoon rajatulle alueelle ihmisiä oransseissa paidoissa skoolaamaan. Vastaavalla tavalla on tehty vuosikymmeniä sitten mustavalkoinen Coca Cola -mainos, jota varten torille levitettiin pulunruokaa sopivaan muodostelmaan. Kun ruokaa peittävä suoja poistettiin, lensivät nälkäiset pulut muodostamaan sanat Coca Cola.



Aperol on italialainen alkoholijuoma, jota käytetään tyypilliseen venetsialaiseen aperitiiviin, spritziin. Spritz valmistetaan sekoittamalla aperolia, valkoviiniä (tai proseccoa) ja loraus vissyvettä. Aperolin sijaan voidaan käyttää myös camparia, selectiä tai cynaria. Suosituin on varmasti spritz all’aperol, jota seuraa spritz al campari. Kuten sanottu, spritz on tyypillinen venetsialainen aperitiivi. Yleensä sitä koristaa appelsiiniviipale ja/tai oliivi. Tällä hetkellä suurimmassa osassa baareista spritzin saa 2-2,5 eurolla, proseccoon tehty spritz saattaa maksaa hieman enemmän (n. 3 €). Aperitiivin suosiosta kertoo se, että jos Suomessa puhutaan kaljamahasta, kasvaa venetsialaisille korkeintaan spritz-maha (pancia da spritz).

Due spritz all'aperol
 
Perjantain tapahtuma järjestettiin klo 18–21. Ensin käytiin ilmoittautumassa. Lappuun täytettiin nimi, paikkakunta ja ikähaarukka. Lisäksi annettiin lupa video- ja kuvamateriaalin käyttöön, ja osanottajat vahvistivat allekirjoituksellaan olevansa täysi-ikäisiä. Tällä lapulla sai oranssin paidan ja juomakupongin (yksi spritz per nenä, lisäksi alkoholittomia virvokkeita). Lisäksi alueelle mennessä sai oranssit aurinkolasit. Pyhän Markuksen aukion täytti musiikki ja iloiset ihmiset. Tapahtumaa kuvattiin jatkuvasti kellotornista, ja näillä kuvilla on tarkoitus mainostaa aperolia. Ennen kello kahdeksaa julistettiin uuden maailmanennätyksen synty. Guinnessin ennätystenkirjaan merkitään 2657 ihmistä, jotka skoolasivat spritzeillä yhtä aikaa.


Yksi spritz per nenä ei varsinaisesti pitänyt paikkaansa, vaan niitä sai myöhemmin haettua hieman enemmänkin. A on kova hamstraamaan, joten aurinkolasien ja paitojen lisäksi mukaamme tarttui myös muovisia spritz-laseja ja ehkä myös aperol-tarjotin. Alueen ulkopuolelle päästyämme huomasin turvamiehen pysäyttävän erään miehen, joka yritti viedä alueelta tarjotinta. Turvamies: ”Non sotto ai miei occhi… poi dopo...” (”Ei minun silmieni alla, sitten myöhemmin…”) Näin tarkkaa siis täällä.

Aperol oli satsannut mainoskampanjaan taloudellisesti. Muiden kustannusten lisäksi yhtiö maksaa Venetsian kunnalle € 100 000 Pyhän Markuksen torin käytöstä. Tällaisia tapahtumia soisi Venetsiaan enemmänkin. Sen lisäksi, että on aina mukava nähdä tuhansia iloisia ihmisiä, tekevät tapahtumat kaupungin hieman elävämmäksi. Parin tunnin jumputus Pyhän Markuksen torilla ei aiheuta suuria vahinkoja erityisesti, jos kunta käärii siitä hyvästä kunnon korvaukset.

2 kommenttia:

Annina kirjoitti...

Ciao chicca!
Ihana lukea sun blogia ja kuulla mitä sinne kuuluu.
Tän maailmanennätykseen toteuttamiseen olisin erittäin mielelläni osallistunut! Täytyy syyskuussa Venetsiassa juoda sitäkin useampi spritz :)

Iso halaus aurinkoisesta ja aika lämpimästä stadista

Tipsu kirjoitti...

Ciao Annina,
odottelen sua jo kovasti! Etkö sä juonu ennemminki spritziä camparilla? Vai oliko se vaan sun äitis? Otetaan syyskuussa takasin tällä kertaa menetetyt spritzit! Lämmin halaus ja terkkuja perheelle!